Duikvereniging Octopus is opgericht als één van de eerste duikverenigingen in Nederland op 4 april 1967. Per 1 augustus dat jaar werd de vereniging het 17e lid van de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB). De vereniging telde toen 8 leden.

Tritonia Lusitania 1935

De toenmalige secretaris bedacht de naam "Octopus". De officiële naam was onderwatersport vereniging Octopus.

Het eerste clubhuis

In 1971 kreeg de vereniging zijn eerste clubhuis op een zolder aan de Thorbeckegracht in Zwolle. Zes jaar later verhuisde men noodgedwongen naar een nieuw onderkomen in de wijk Holtenbroek. Door wateroverlast, inbraken en vandalisme ging men op zoek naar een beter onderkomen. Deze werd in 1982 gevonden in het Dominicanenklooster in Zwolle. Eerst samen met een modelvliegclub, later in 1991 geheel voor Octopus. Het clubhuis werd in dat jaar grondig verbouwd door de vrijwilige inzet van een aantal leden. Tot op heden is het clubhuis gevestigd in de kelder van het Dominicanenklooster.
Een unieke locatie.

De trainingen

In 1976 pachtte de vereniging een plas (de Milligenplas) voor het doen van oefeningen en training. Daarnaast werd er getraind in het Stilo zwembad. In de Milligenplas wordt nog steeds door de leden gedoken. Al is deze plas inmiddels door zandwinning erg verandert. Daarnaast is de plas opgegaan in de vinexwijk "Stadshagen".

De opleiding en activiteiten

In 1967 ging men van een klassensysteem naar het sterrensysteem. Thans worden de termen open water, advanced open water en dive master steeds meer gebruikt. Al sinds de beginjaren van de vereniging worden er verschillende (duik)activiteiten georganiseerd door de club. Daar is in de loop der jaren geen verandering in gekomen. Vaste activiteiten zijn o.a. de nieuwjaarsduik, snertduik, nasiduik (eerste buitenduik voor de 1-sters), ontbijtduik, pinksterkamp, et cetera. Deze activiteiten worden georganiseerd door de evenementencommissie.

In de beginjaren werkte Duikvereniging Octopus ook vaak voor verschillende opdrachtgevers. Zo hielp men de politie bij het bergen van (gestolen) waar, stoffelijke overschotten, bewijsmateriaal, e.d. Tegenwoordig worden deze werkzaamheden door professionele politie- en/of brandweerduikers uitgevoerd. In de beginjaren dook men vaak met 2e hands (politie)duikmateriaal en maakte men zijn eigen duikpakken. In de loop der jaren zijn de ontwikkelingen in de duiksport enorm vooruit gegaan. Vele ontwikkelingen hebben de sport veiliger gemaakt. In de beginjaren was duiken nogal een avontuurlijke hobby. Een stabilizing jacket/trimvest bestond niet en het ademen door de ademautomaat ging behoorlijk zwaar. Een duikcomputer bestond niet. Men maakte gebruik van duiktabellen. Veel duikers gingen vroeger met het harpoen geweer te water om vis te vangen. Dit is tegenwoordig uit den boze.

De toekomst

De komende jaren wil de vereniging blijven doorgaan op de zelfde voet als heden. De vereniging wil vooral haar leden veilig en kundig opleiden. Dit kan omdat de kwaliteit van de duikopleiding hoog is. Naast een organisatie waar we opleiden voor een hoogwaardig duikbrevet willen we vooral ook een gezelligheidsclub zijn. Het sociale aspect is binnen de vereniging dan ook een belangrijk gegeven.