Evenemenbanner

fullsizeoutput 400b

wythmnerplas

De Wythmenerplas is een recreatieplas voor vissers, duikers, surfers en dagjesmensen. Bij aankomst zie je aan de rechterkant een houten plateau dat het water inloopt.

Hier kun je als duiker te water. De bodem van de Wythmenerplas is zanderig en gevoelig voor opdwarrelen. Goed trimmen is dus extra belangrijk in dit water. Je vindt op de bodem veel sanitairmateriaal. Het verhaal doet dat dit water in het verleden gebruikt is als dumpplaats voor een plaatselijke sanitairleverancier. Er liggen dus her en der badkuipen, wasbakken en dergelijke op de bodem. Hiertussen vindt je veel leven als kreeftjes en visjes.

De maximale diepte is 17 meter. Het zicht in de Wythmenerplas is het hele jaar door redelijk tot goed. In de hoogzomer vindt je veel zwemmers en surfers waardoor het zicht verminderd, maar in het voorjaar (mei/juni) en het najaar (september/oktober) is het zicht goed (ong. 4-5 meter)

Aanrader is om bij het houten plateau het water in te gaan. Rechtsaf het ondiepe stuk ontdekken en dan verder het meer op. Op een meter of 5 diepte vindt je een autowrak waar vaak een grote snoek te vinden is. Duiken in de Wythmener is duiken met veel afwisseling. Zo vindt je veel onderwaterleven (echt veel vis) en de begroeing is tevens mooi te noemen. Zeker een dagje waard!