Als je in Nederland kunt duiken, dan kan je overal duiken! Duikvereniging Octopus leidt in verenigingsverband op tot alle internationaal erkende NOB/CMAS-duikbrevetten. Op vertoon van een brevet en het daarbij behorend logboek kan je deelnemen aan duikevenementen van binnen- en buitenlandse organisaties.

IMG 4329 640x480

Binnen de NOB / CMAS zijn er vijf duikbrevetten te behalen. Nieuwe duikers beginnen met het brevet open water/1*. Binnen de opleidingen worden alle onderwerpen in kleine delen zijn opgesplitst: de modules (modulair opgebouwd lessysteem). De theoriemodules worden afgesloten met een moduletoets. De praktijkmodules worden afgetekend als de instructeur van mening is dat je de onderwerpen van die module beheerst. Een belangrijk verschil met commerciële duikopleidingen is dat de opleiding bij Octopus (en andere NOB verenigingen) minder compact zijn. In enkele weken een brevet halen is niet mogelijk, wij zijn daar als vereniging niet op ingesteld. Sterker nog: wij geloven dat ervaring je pas een echt goede duiker maakt.

Het opleidingsseizoen bij Duikvereniging Octopus begint ieder jaar in oktober.Tot april trainen we alle dinsdagavonden in het zwembad de Vrolijkheid te Zwolle. Daarna wordt de opleiding elke dinsdagavond in het buitenwater voortgezet. Naast praktijktrainingen worden ook theorielessen gegeven, waarbij gebruik gemaakt wordt van het NOB-cursusboeken dat aan het begin van de opleiding uitgereikt wordt samen met het duiklogboek. De theorie bestaat uit: duiktechniek, EHBO, natuurkunde en materialenkennis. De theorielessen zijn op een aantal maandagavonden in het clubhuis.

Afspraken tussen CMAS en andere duikorganisaties (overheid, PADI, IDD, e.d.) hebben er inmiddels in geresulteerd dat met behulp van een inschalingsmodel duikers van andere organisaties kunnen instromen en ingeschaald worden op het juiste vergelijkbare niveau binnen NOB / CMAS. Veelal leidt dit tot vrijstelling voor (delen van) de NOB-opleiding en in sommige gevallen zelfs tot toekenning van volledige NOB/CMAS duikbrevetten.

Klik hier voor meer informatie over inschaling.

Ga naar de website van de NOB.

Octorpus-Trainingsoverzicht