Duik jij in Nederland? Is daar wel wat te zien? Die vragen worden onze leden vaak gesteld als ze vertellen over hun passie voor duiken.

mini-Zeeland2Zeeanemoon in Zeeland

Maar de onderwaterwereld in Nederland is heel erg mooi. Bovenstaande mooie zeeanemonen zijn door een van onze leden gefotografeerd in Zeeland. De Grevelingen staat vol met deze prachtige diertjes. Maar je vindt er ook veel krabben, oesters, kreeften, snotolfen en als je geluk hebt zelfs een Kathaai in het Grevelingenmeer. Rond Pinksteren is het een drukte van belang. De sepia's trekken naar de Oosterschelde om daar te paren en dat is een heel schoon schouwspel. Je kijkt je ogen uit!

Wat is er dan te zien in Nederland?

sepia2011-01-Peter H. van BragtPaaiende Sepia, Zeeland Het grotere mannetje beschermt zijn vrouwtje (foto: Peter H. van Bragt)De plassen in Nederland (en dus ook rond Zwolle) hebben weer heel andere schoonheden! Uiteraard is er de snoek. Hij staat bovenaan de voedselketen en is hierdoor voor niets of niemand bang. Het is een bijzondere ervaring als je een snoek van een halve meter 3 minuten in zijn ogen kunt kijken. Maar er zijn natuurlijk ook baarsjes, voorntjes, zilten, kreeftjes, kikkers en nog veel meer. En.. Schrik vooral niet als je een meerval van meer dan een meter treft, want ook die kan je tegen komen.

Daarnaast zijn er veel plassen die speciaal ingericht zijn op duikers. Zo liggen er wrakjes van auto's of boten op de bodem. En bij Busloo (Apeldoorn) ligt zelfs een hele bus met bushalte onder water. Deze wrakjes zijn leuk om te bekijken, want ze trekken weer veel vissen aan die deze als 'bescherming' gebruiken. Maar het is natuurlijk ook een uitdaging de wrakjes op je kompas te vinden (en nog leuker om je buddy uit te lachen als hij de bus gemist heeft).

Haal je duikbrevet in Nederland!

mini-MarkteSnoek, de Markte (Zwolle) 3 minuten oog in oog met een snoek van een halve meterNederland is de beste plek om te leren duiken. Je leert duiken onder veel verschillende omstandigheden. Duikvereniging Octopus leidt in verenigingsverband op tot alle internationaal erkende NOB/CMAS-duikbrevetten. Dus.. Waar wacht je nog op? Start met de 1-sters Open Water opleiding bij duikvereniging Octopus of maak 4x een proefduik. Want, naast dat je er goed leert duiken, is het ook nog eens een heel gezellige club!